Toplumsal Tarih [Tarih Vakfı Yayınları] 229 (2013), 96 S., ISSN 1300-7025-9-1 |
Toplumsal Tarih dergisinin bu sayısındaki "Bizans'tan Türkiye'ye Kalan Miras: Tanıdık Yabancı" başlıklı dosyada editörler Koray Durak ve Anestis Vasilakeris'in yanı sıra Paul Magdalino, Zeynep Ahunbay, Alessandra Ricci, T. Engin Akyürek, Nevra Necipoğlu, Ece Zerman ve Buket Kitapçı Bayrı gibi isimler yer alıyor. Paul Magdalino, mimari eserleri inceleyerek Konstantinopolis'in kimliği ve Osmanlı İstanbul'u dönemindeki devamlılık ve kırılmalara dair önemli gözlemlerde bulunuyor. Zeynep Ahunbay, Bizans kültür mirasının korunması ile ilgili kurum ve süreçleri kapsayan yazısında şimdiye dek yapılan uygulamalara örnekler verip çözüm önerileri getiriyor. Anestis Vasilakeris, İstanbul Surları'ndan yola çıkarak Bizans'ın modern kentin hafızasından silinmesini ele alıyor. Alessandra Ricci, Sultanahmet Meydanı'ndan başlayan bir şehir turuyla İstanbul'un kent dokusunun nasıl tahrip edildiğine dikkat çekiyor ve Bizans dönemi mirasının nasıl sadece turistik bir değer olarak görüldüğünü vurguluyor. Engin Akyürek, Bizans eserlerinin ne tür tehlikelere maruz kaldığının bir örneği olarak Sultanahmet'teki Azize Euphemia'nın martyrion-kilisesine odaklanan makalesinde adı geçen kalıntıların önemine ve bugünkü durumuna değiniyor. Nevra Necipoğlu, Türkiye'de Bizans tarihi çalışmalarının içinde bulunduğu durum hakkında bilgi verip, gelişmesi için gerekli koşulları vurguluyor. Koray Durak, Cumhuriyet tarihi boyunca liselerde okutulan tarih ders kitaplarında Bizans'a ne kadar yer verildiğine saptıyor, Konstantinopolis imgesini ve "Fetih" kurgusunu inceliyor. Ece Zerman, Konstantinopolis'in fethini, Panorama 1453 Tarih Müzesi, fetih kutlamaları ve bazı sinema filmleri üzerinden inceleyerek fethin nasıl güncel bir referans halini aldığını gösteriyor. Buket Kitapçı Bayrı, Abdullah Ziya Kozanoğlu'nun Bizans ve Konstantinopolis'i konu alan romanlarını inceleyerek Bizans'ın cinsiyetçi ve milliyetçi temsilini örnekliyor.
Taylan Esin, I. Dünya Savaşı yıllarında ve sonrasında İstanbul'da bakıma muhtaç muhacirlerin varlığına rağmen Hilal-i Ahmer'in İstanbul aşhanelerinin kapatılmasını İttihad ve Terakki'nin siyasi amaçları açısından değerlendiriyor. Özde Çelilktemel- Thomen, II. Abdülhamid döneminde hazırlanan 1903 Sinematograf İmtiyazı'nı sunarak öncesinde sinemanın tâbi olduğu yasal uygulamalarla birlikte Abdülhamid dönemi bürokrasisinin sinemaya bakış açısını veriyor. Beno Kuryel, teknik olmanın ötesinde, kültürel, ideolojik, siyasi, ekonomik ve pedagoji ve öğretimle ilgili son derece karmaşık bir konu olarak etnomatematiği inceliyor. Anna Theodoridés, 1964'ten sonra Yunanistan'a göçmek zorunda kalan ve Atina'da bir yaşlılar yurdunda yaşayan İstanbullu Rumların hafızalarında nasıl bir kırılmaya yol açtığını irdeliyor. Erden Akbulut, Lozan Antlaşması'nın Fransız Parlamentosu'nda onaylanması üzerine 1920'lerin başlarında Ankara'daki Sovyet Temsilciliği'nde basın ataşeliği yapmış Astahov'un yazıp Doğu Seksiyonu'na gönderdiği metni sunuyor. Mete Tunçay, Çerkez Reşit'in Komintern'e Kasım 1923'te yazdığı mektubu sunuyor. Zerrin İren Boynudelik, İncil'de anlatılan en kanlı sahnelerden biri olan Masumların Katli'ni 16. yy Kuzey Avrupa sanat camiasının renkli isimlerinden Pieter Bruegel'in çizimiyle sunuyor.
Her ay olduğu gibi Toplumsal Tarih'in 229. Ocak sayısında da Edhem Eldem "L'illustration'dan Seçmeler"in yanı sıra Emel Seyhan da "Osmanlı Basınında Yüzyıl Önce Bu Ay" isimli köşesiyle dergide yer alıyor.
Ayrıca, Toplumsal Tarih'in 229. sayısında Eray Özcan'ın " Prof. Dr. Shirine Hamadeh'in Sunuşu ‘İstanbul'un Bekârhaneleri ve Bekârlar'" yazısı ile güncel haberleri ve "Tarih Vakfı'ndan Haberler" de okurla buluşuyor. [KanalKultur]
Toplumsal Tarih [Tarih Vakfı Yayınları] 229 (2013), 96 S., ISSN 1300-7025-9-1
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder