Bu Blogda Ara

24 Kasım 2013 Pazar

Roz Kohen: İlkokul Yılları...

© Roz Kohen
- Soldaki kişi din dersi hocamız Mösyö Sherez'dir.
Bense en on sırada sağda, en başta oturan kız...
Nedense yaşıtım sınıf arkadaşlarımdan daha iri
biri olduğum fotoğraftan da anlaşılıyor.
Oturduğumuz halde ayakları yere değen tek benim...
(1956)
Roz Kohen "Yahudi İstanbul'unu / İstanbul Yahudileri'ni" anlatıyor: İstanbul'da Yahudiler ve Yahudi Yaşamı

[KanalKultur] - İlk ve ortaokulu babamın da öğrencisi olduğu Yahudi okulunda okudum.

Okulun adı 1914 yılında Midraşa Yavne'ydi ve binası Yemenici Sokak'taydı.

Midraşa Yavne, İstanbul Yahudi toplumunun çocuklarına lise seviyesinde eğitim veren ilk lise olarak da isim yapmıştır. Ayrıca bu okul, Türk Yahudi toplumunun çabalarıyla kurulan ve sürdürülen ilk liseydi.

Okul, Galata'da Yemenici Sokak'tan Hoca Ali Sokağı'na, oradan Drogmanat Sokağı'na ve nihayet Kumbaracı Yokuşu'na taşındı...

Babam, 1920'li yıllarda lise sondan, okulu bitirmeden ayrılmış ve çalışmaya başlamıştı.

1940'ta ise, önceleri Goldschmidt okulu olan Şişhane'de Mektep Sokak'taki binasında, önce Bene Berit Lisesi ve sonra da Özel Musevi Lisesi olarak 1994 yılına kadar Şişhane'de; babaannem Varnalı Devora'nın da oturduğu Mektep Sokak'ta varlığını sürdürdü.

© Roz Kohen
- Birinci sınıfın mükafat dağıtım
töreninden.
Tepebaşı Dram Tiyatrosu'nun
önünde çekilmiş. Elimde sıkıca
tuttuğum mükafat kitap da
Mark Twain'in klasik tarihi romanı
"The Prince and the Pauper"
("Çalınan taç")... (1957)
Ben ve ablam, 1955-63 yıllarında öğrenciydik.

Okul, 1994'te Ulus'taki binasına taşınınca, adı Özel Musevi Lisesi; 1998'te ise Ulus Özel Musevi Lisesi olarak değişti.

Bizim öğrenci olduğumuz yıllarda aklıma gelen öğretmenler arasında Fahrinusa Hanım - Türk Edebiyatı -, Nihal Hanım - biyoloji öğretmeni -, Nebile Hanım- ilkokul Türkçe öğretmeni -, Mösyö Sherez - din ve İbranice öğretmeni -, Mösyö Ovadya - fizik ve matematik öğretmeni -, Hayat Hanım- Fransızca öğretmeni -, Naile Akıncı - resim hocamız -, Matmazel Bert Behar ve Matmazel Matalon - Fransızca öğretmenleri -, Nezih Bey - müzik öğretmeni - var...

Birinci sınıf fotoğrafımızda soldaki kişi din dersi hocamız Mösyö Sherez'dir. Bense en on sırada sağda, en başta oturan kız... Nedense yaşıtım sınıf arkadaşlarımdan daha iri biri olduğum fotoğraftan da anlaşılıyor. Oturduğumuz halde ayakları yere değen tek benim...

Musevi Lisesi'nin kahverengi bir forması vardı o zamanlar. Gene de çocukların bir kısmı beyaz yakalı siyah önlük, bir kısımı da kahverengi formayı kullanırdı.

İkinci fotoğraf, birinci sınıfın mükafat dağıtım töreninden. Tepebaşı Dram Tiyatrosu'nun önünde çekilmiş. Elimde sıkıca tuttuğum mükafat kitap da Mark Twain'in klasik tarihi romanı "The Prince and the Pauper" ("Çalınan Taç")... [KanalKultur]

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder