Bu Blogda Ara

26 Temmuz 2013 Cuma

Dâmâd-ı Şehriyârî

Toplumsal Tarih [Tarih Vakfı Yayınları]
227 (2012), 96 S., ISSN 1300-7025-9-1
[KanalKultur] - Toplumsal Tarih, kasım 2012'de yayınlanan 227. sayısında Taylan Esin'in "1916 Büyük Ankara Yangını" başlıklı yazısını kapağa taşıyarak Yunanca kaynaklardan 1916 yılında Ankara'da çıkan ve Ermeni-Rum mahallelerine büyük zarar veren yangına ışık tutuyor.

Taylan Esin iki Yunanca kaynağa, Evdokya Epeoğlu-Balaki'nin "Ankara'daki Hayatımdan Hatıralar" ve Androniki Karasuli- Mastoridu'nun "Kayıp Vatanımdan Hatıralar: Ankara'daki Hayatım" kitaplarına, Falih Rıfkı Atay'ın "Ankara"sına ve diğer kaynaklara dayanarak 1916'da Ankara'daki gayrimüslim mahallelerini yok eden yangını ele alıyor. Zafer Toprak, 20. yüzyıla damgasını vuran ve 21. yüzyıla eleştirel açılım sağlayan bir tarihçi olarak yakınlarda kaybettiğimiz Eric Hobsbawm'ı ve Türkiye'de tarihçiliğin kriz geçirdiği bir evrede Hobsbawm'ın eserlerinin nasıl bir işlevi olduğunu değerlendiriyor. Ferdan Ergut, bütün hayatı boyunca daha adil ve eşitlikçi bir dünya için politik mücadele vermiş olan Hobsbawm'ın bu mücadele doğrultusunda tarihe bakışını ele alıyor. Ahmet Mehmetefendioğlu ve Cemal Necip Gürel, Türk siyasal hayatının en önemli dönüm noktalarından biri olarak kabul edilen İzmir Suikasti Olayı'na Giritli Şevki Bey'in hikâyesinden hareketle bakıyor. Pelin Tünaydın, yüzyıllardır ve dünyanın pek çok yerinde Romanların geleneksel meslekleri arasında bulunan ayı oynatıcılığını 1990'ların başında Türkiye'de kaldırılışına dek inceliyor. Juliette Dumas, gecen sayıda dâmâd-ı şehriyârî teriminin anlam ve kullanımlarını açıkladığı yazısının ardından bu unvanın getirdiği; Osmanlı topraklarında geçerli olan geleneksel İslamî âdetlerin ötesinde hatta bazen bunlarla ters düşebilen yükümlülükleri inceliyor.

Yücel Kabapınar, geçtiğimiz günlerde gündeme gelen üniversite düzeyindeki 'İnkılâp Tarihi' dersleri kaldırılmalı-kaldırılmamalı tartışmaları bağlamında bu dersin işlenişine ilişkin öneriler sunuyor ve dersi farklı bir modelle ele alıyor. Dilek Özkan, 1861'de İstanbul Rum Ortodoks cemaatinin kadın üyeleri tarafından kurulan Pera'nın Hayırsever Kadınları Cemiyeti, kurumun hayır işleri ve özellikle de sokağa terk edilen bebeklerin bakımını üstlenme gibi faaliyetleriyle ilgileniyor.

Zerrin İren Boynudelik, "Avrupa Resim Tarihi" yazı dizisine bu sayıda da dört İncil yazarından sadece Luka tarafından anlatılan "Müjde" hikâyesinin geç dönem Gotik ustalarından Duccio tarafından yapılan betimlemesini sunarak devam ediyor.

Her ay olduğu gibi Toplumsal Tarih'in 227. Kasım sayısında da Edhem Eldem "L'illustration'dan Seçmeler" ve Emel Seyhan "Osmanlı Basınında Yüzyıl Önce Bu Ay" isimli köşeleriyle dergide yer alıyor.

Ayrıca, Toplumsal Tarih'in son sayısında Talin Suciyan'ın "Kalust Gülbenkyan Vakfı, Gomidas Enstitüsü, Münih Üniversitesi Türkiye Çalışmaları Yeni Bir Konferans Serisi Başlatıyor" yazısını, Cemal Kafadar'ın "Efsunlu Şehirden Tarihi Yarımadaya: İstanbul Nedir, Neresidir, Neye Yarar?" başlıklı konuşmasının özetini Berkay Küçükbaşlar'ın kaleminden ve başka güncel haberleri bulunuyor... [KanalKultur]

Toplumsal Tarih [Tarih Vakfı Yayınları] 227 (2012), 96 S., ISSN 1300-7025-9-1

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder