Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü tarafından 27 - 29 kasım 2012 tarihleri arasında "VI. Uluslararası Genç Sanat Tarihçiler Sempozyumu" düzenlendi. Sempozyumun konusu "Sanat ve Estetikte Asal Değerler; Zaman, Mekân"dı...
"VI. Uluslararası Genç Sanat Tarihçiler Sempozyumu" hakkında Prof. Dr. Kıymet Giray (DTCF Sanat Tarihi Bölümü Başkanı) şunları kaydetti:
"Sanat, Sanat Tarihi ve estetik zamanın tanımı ve tanığıdır. Aynı zamanda mekânın da tanımlayıcısıdır. Bu bağlamda, insanın evriminin asal göstergesidir. Zaman genellikle ölçülebilen süreç olarak tanımlanır. Bir yandan da uzaysal boyutları olmayan süremle özdeştir. Soyut bir kavram olarak, birbirlerini izleyen olaylar zinciridir. Antik Çağ felsefesinde zaman, bilimsel yöntemlerle ölçülebilen ve bütün canlıların içinde bulunduğu boşluk, mekân olarak nitelenir. Kant'a göre zaman, tüm sezgilerin asal işlevini üstlenen zorunlu bir tasarımdır. Genel olarak görüngülerden zamanı dışlamak olanaksızdır. Tüm görüngüler ortadan kalkabilir ama zamanın kendisi asla ortadan kaldırılamaz.
Mekân ise, Kant'a göre yalnızca dış duyuyu etkileyen olgudur. Newton'un saltık zaman ve uzayın metafizik biçimler olduğu görüşünden etkilenen Kant, zamanın mekâna göre öznel bir ayrıcalığa sahip olduğunu savlar ve katışıksız sezgi olarak tanımlar. Bergson'a ise, insan bilincinin bir oluşumu ve yaratıcı gelişimidir. Geçmişten bu güne uzanan belleğin yarattığı kesintisiz bir akıştır. Bergson zamanı, gerçek ve psikolojik ve matematiksel zaman olarak iki bölüme ayırır. Matematiksel zamanın çevirimi uzayda / mekânda, gerçek ve psikolojik zamanın çevirimi ise bilinçte gerçekleşir.
Mekân, insanın gereksinimleri için yapılan ve onu çevreden doğal olarak ayıran, içlerinde yaşamının bölümlerinin sürmesini sağlayan yapılardır. Mekân mimarlığın vazgeçilmez olan niteliğidir ve mimari eser kavramıyla özdeşleşir.
İnsanın evriminin tanığı zamandır ve bu evrimi tanımlayan, örnekleyen olgular ise sanat eserleri olan mimari yapılardır. Dönemler olarak Sanat Tarihini oluşturan bütün okumalar zaman ve mekânla açıklanır. Medeniyetler, devletler, imparatorlukların tarih içinde varlıklarını sanatlarının nitelikleriyle açıklayan Sanat Tarihi, zaman ve mekân kavramlarının kesintisiz akışının yarattığı eserleri inceler.
Sempozyumumuz zaman içinde gelişen sanat ve estetik kuramlarının Sanat Tarihi biçimlendiren geçmişine ve bu bağlamda geleceğine ışık tutmayı amaçlamaktadır."Sempozyum "Açılış Konuşması"nı Prof. Dr. Rahmi Er (Ankara Üniversitesi, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dekanı) yaptı. Ardından "Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Müzik Topluluğu Klasik Müzik Dinletisi" yer aldı.
Sempozyumda 9 oturumda toplam 37 bildiri tartışmaya açıldı:
Serap Şimşek: "Malik Aksel ve Modernizm: Resim Sergisinde Otuz Gün Kitabından Yansımalar"; Tuğba Gayret: "İspanya İç Savaş Afişleri Üzerinden Bir Devrim Panoraması"; Serap Durmuş: "Mimarlığı Düşünmek İçin Bir Yöntem Olarak Retorik Okuma"; Seher Uysal / Harun M. Töle / İnsel İnal: "Sanat Tarihçilerinin Güncel Sanata Yaklaşımı"; Çılga Resuloğlu: "Kentsel Bir Değer: Ankara Tren Gar Binası"; Çiğdem Kataçay: "Kültürel Değerlerle Harmanlanmış Bir Yapı: Miho Müzesi"; Mustafa Önge: "Farklı Zamanların Tek Üslup Etrafında, Tek Mimari Mekanda Buluşması: Pierrefonds Kalesi Örneği"; Tane Doğan: "Bankside Güç İstasyonu'ndan Tate Modern'e"; Arzu Parten: "Heykel Bağlamında Bellek ve Mekan"; Bahar İnalcık: "Tersinemez Bir Şekilde Akan Zaman İçinde Kavramsal Bir Sorun Olarak Heykel Sanatında Mekan"; Gül Erbay Aslıtürk: "Çanak Formları ile Zaman ve Mekana Gönderme Yapan Bir Seramik Ustası: Alev Ebuzziya Siesbye"; Özlem Oral: "Alanya Kalesi Arkeolojik Kazılarında Ele Geçirilen Avrupa Porselen Damgaları"; Didem İşler: "19-20.yy. Keşif Defterlerine Göre Üsküdar Atik Valide Camii'nde Kullanılan İnşaat Malzemeleri"; Ayşe Önuçal Bozdurgut: "Çağdaş Simge Üretimi İçerisinde Quotidian Estetiği"; Evren Yılmaz: "Malevich's Suprematism as a Critique of the Borders of Kantian Aesthesis"; Necmi Kargın: "Yokluğun Yerindeki Estetik Melankoli"; Zuhal Arda / Hikmet Şahin / Semih Büyükkol: "İlkçağdan Günümüze Bilim ve Sanat ve Felsefe Buluşmaları"; Ali Sait Liman: "Metin Erksan Sinemasında Çevre ve Mekan Estetiği"; İbrahim Yıldız: "20. Yüzyılda Tanıklık Olarak Savaş Fotoğrafları ve Resim İlişkisi Üzerine Bir İnceleme"; Menekşe Meriç: "Sinemada Zaman ve Mekan İlişkisi"; Nazanin Davari: "Fransız Fotoğrafçılardan İran Belgeselleri"; Derya Uzun / Sedat Cereci: "Görüntülerin Esinleyici Gücünün, Geleceğe Yönelik Yeni Düşünceler Oluşturmasındaki Rolü"; Özden Pektaş Turgut: "Kentsel Mekanda Dijital Yerleştirme Sanatı; Video Projection Mapping"; Özlem Coşkun: "Modernizm ve Post-Modernizm Süreçlerinde Resim Sanatında Kent İmgelerinin İncelenmesi"; Serra Doğan: "Amerikan Grafik Sanatında Modernizm, New York Okulu ve Paul Rand"; Hicran Yavuz: "Bir Mimari Değişim Projesi 1.Meclis Binası"; Tuğba Erdil / Nural Gündüzalp: "İstanbul'un Kaybolan Mimari Kültürlerinin İzinde Tarihi Yarımada Tapınakları İçin Bir Restitüsyon Önerisi"; İlkgül Kaya: "Paris Psalterionu (Cod. Gr. 139, Paris Ulusal Kütüphanesi)"; Pınar Serdar Dinçer: "Geç Roma Erken Bizans Sanatında İon Kymationu"; Alaattin Canbay: "Müzikte Zaman Boyutunun Dinamik Sürekliliği"; Aytül Papila: "Klasik Dönem Osmanlı Camilerinde Zaman-Mekan İlişkisi"; Davide Nadali: "Timing Space and Spacing Time. Composition, Narrative Principles and Perception in Assyrian Art"; Esra Sağlık: "An'ın Sanatsal Arkeolojisi: Plastik Sanatlarda Zaman-Mekan Algısı"; Aydanur Yenel: "Sanat: Mimarlık, Mekan ve Bellek"; Çiğdem Demir: "Günümüz Sergileme Tasarımı ve Temalı Mekanlar"; Nazlı Nazende Karamanoğlu: "Mekansal Algı Bağlamında Vitrin" [KanalKultur]
VI. Uluslararası Genç Sanat Tarihçiler Sempozyumu 2012: "Sanat ve Estetikte Asal Değerler; Zaman, Mekân" [Düzenleyen: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü] / 27 - 29 kasım 2012, Ankara; DTCF, Sıhhıye - Ankara
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder