Bu Blogda Ara

16 Şubat 2015 Pazartesi

Şimdiki Zamanın Tarihini Kim Yazar?

Toplumsal Tarih'in haziran 2014'te yayınlanan 246. sayısında “Şimdiki Zamanın Tarihini Kim Yazar?” dosyası kapağa taşınıyor.

Toplumsal Tarih’in 246. sayısında, Işık Tamdoğan ve Vangelis Kechriotis editörlüğünde derlenen “Şimdinin Tarihini Kim Yazar?” dosyasında Işık Tamdoğan, Esra Ekşi, Andonis Liakos ve Leyla Neyzi “Devam eden toplumsal hareketlilikler içinden tarih yazılır mı?” sorusunu tartışmaya açıyorlar.

Işık Tamdoğan, Fransa’da şimdiki zamanın tarihçiliğinin 20. yüzyılın ikinci yarısında nasıl ortaya çıktığını, hangi tartışmaların yapıldığını anlatıyor, ‘şimdinin tarihi’ kavramının teorik çerçevesini çiziyor.

Esra Ekşi, Gezi Parkı eylemleri sonrasında gerçekleşen “Şimdinin Tarihi ve Tarih Yazımı Açısından Gezi Süreci” adlı atölye çalışmasından izlenimlerini ve eylemler sırasında ortaya çıkan malzemenin saklanması ve tasnif edilmesi için yapılan sivil arşiv çalışmalarıyla ilgili izlenimlerini paylaşıyor.

Andonis Liakos, son yıllarda Atina’daki sokak hareketlerinin duvarlarda bıraktığı yazılamalara bakarak toplumsal hareketlilik sırasında tarihle kurulan ikircikli ilişkiyi değerlendiriyor.

Leyla Neyzi, Diyarbakırlı ve Muğlalı gençlerle yaptıkları sözlü tarih çalışmasını anlatıyor ve Gezi Parkı eylemlerinin farklı kuşaklardan insanların hafızalarında nasıl yer ettiğini konu ediyor.

Ece Zerman, Edhem Eldem ile Eldem’in küratörlüğünde gerçekleşen “Nazlı’nın Çevresi Osman Hamdi Bey’in Çevresi” sergisini, burada kullanılan yöntem ve teknoloji ile tarih çalışmaları içinde Osman Hamdi’nin nasıl ele alındığı gibi konuları konuşuyorlar.

Taylan Esin, I. Dünya Savaşı yıllarında ordunun ihtiyacını karşılamak üzere Dr. Nazım’ın yeğeni Nihad Bey tarafından İTC Hükümetinin himayesinde Adapazarı’nda ahşap ve demir malzeme üretmek için kurulan fabrikayla ilgili usulsüzlük ve yolsuzlukları konu ediyor.

J. F. Pérouse, 1930’ların başında Doğu turnesi sırasında Türkiye’de de bulunan Édouard Herriot’un gençlere bu seyahati anlatmak için kaleme aldığı Orient kitabındaki Türkiye’yle ilgili laiklik vurgusunu değerlendiriyor.

Seriyye Akan, Yorgo L. Zarifi’nin 1938- 1943 yılları arasında kaleme aldığı hatıratını inceliyor, kitapta Osmanlı Rum bankeri Yorgo Zarifi’yle ilgili verilen bilgileri okuyucuyla paylaşıp yorumluyor.

Engin Akyürek, Myra antik kentinin Hellenistik dönemden başlayarak 7. yüzyıla kadar liman olarak kullanılan ve Geç Antik liman yerleşmesinin fiziki özelliklerini sunmak açısından önemli bir örnek olan Andriake’yle ilgili arkeolojik çalışmalarda ulaşılan bilgileri özetliyor.

Oğuz Tekin, Geç Antik Çağ’daki litra, ounkia ve nomisma ağırlık birimlerini değerlendirerek Parion kazılarında bulunan bir yüzünde Roma, diğer yüzünde Bizans birim işareti bulunan Bizans terazi ağırlığını tanıtıyor.

Safiye Altıntaş, II. Bayezid adına yaptırılan külliye bünyesinde bulunan Edirne’deki darüşşifanın günümüzde sağlık müzesi olarak neyi hatırlattığını ve bu hatırlatma sürecinde hangi söylemsel ifadelere vurgu yapıldığını ele alıyor.

Zerrin İren Boynudelik, “Avrupa Resminde Mitolojik Konulu Resimler” başlıklı yazı dizisinde bu ay 18. yüzyılda Sebastiano Conca’nın resmettiği “Ün Tarafından Taçlandırılan Herakles” tablosunu tanıtıyor.

Aslı Odman, Soma faciasının ardından toplumdaki sorunlarla ve tarihyazımı ile ilgilenenlere konularını, kaynaklarını, metotlarını seçerken bu facia sonrasında nasıl bir tutum alınması gerektiği konusunda önerilerde bulunuyor, bunu yaparken literatürde Soma’yla ilgili ne kadar az ve yetersiz bir birikim olduğunun altını çiziyor.

Toplumsal Tarih’in 246. sayısında Edhem Eldem “L’illustration’dan Seçmeler”i yer alıyor. Ayrıca güncel sayfalarında Ozan Torun, Kars Peynirciliğinin Tarihinin Araştırılması ve Yazımı Aracılığıyla Bölgenin Eko-Kültür Turizminin Desteklenmesi Projesi kapsamında gerçekleştirilen sergiyi anlattığı güncel yazısı okurla buluşuyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder