Candan Öztürk - Dance, tape on pvc and mixed matherial, 180 x 97 cm., 2014 |
Candan Öztürk'ün "Güç ve Boşluk" sergisindeki işleri, yanılsama üzerine kurulu düzenin oluşturduğu silik bireylere ve onların ruh hallerine odaklanıyor. Sergi isminde yer alan "güç" ve "boşluk" kelimeleri bize sunulan ile var olan arasındaki tezatlık yoluyla 'yapılandırılmış' kimliklere olan dikkati arttırıyor. İktidarın sembolü olarak "güç"; varlık, mutluluk, kusursuzluk ve özendirici bir hayatı da beraberinde vaat eder. Sanatçı herşeye sahip olanların sıklıkla düştüğü boşluk üzerinde durarak güç ve statünün, vaat ettiklerini her zaman beraberinde getirmediğine dikkat çekiyor.
Candan Öztürk, sergide yer alan çalışmalarında kullandığı görselleri eski dönemleri anlatan film sahnelerinden seçiyor. Bu kareler çoğunlukla ya karakterlerin boş bulunarak tüm zırhlarını kaldırmış oldukları, samimi hislerini dışavuran anlardan ya da dışarıya yansıtmak istedikleri göstermelik sahnelerden oluşuyor. Dolayısıyla sanatçı sergide dışavurum ile iç dünya arasındaki gelgitleri ve bu gelgitler arasındaki tezatlara da değiniyor.
Sanatçı dönem filmlerinden seçtiği görüntüler ile dünyanın sandığımız gibi hızla değişmediğini, her dönemin benzer süreçler ve deneyimler sunduğunu, insan tabiatının değişmezliğinin zaman içinde bize sürekli deja vu hissi yaşattığını ve evrenin kısır döngülerden ibaret olduğu duygusu üzerinde odaklanıyor. Sanatçının çalışmaları için kullandığı malzemenin geçirgenliği de değindiği konular ile uyum sağlıyor. Folyonun katman katman oluşu ve transparan yapısı anlatmak istediği yüzeysel kimlikler ve ruh halleri ile örtüşüyor. Sanatçının seçtiği film sahneleri ile folyo bantların naifliği ve geçirgen olan şeffaf yapısı görsel olarak birbirini tamamlıyor.
Candan Öztürk; erkek ile özdeşleştirilen güç, statü, iktidar-özne gibi denetim mekanizmalarını yöneten simgeleri kavramlar üzerinden fotogerçekçi bir yaklaşımla ele alır. Sanatçı üzerinde durduğu bu kavramları farklı teknikler ile sunar. Gücün ve statü simgesi halini alan bir nevi kimlikleri sınıflayan unsurlar olan nesneler sanatçının tuval üzeri yağlı boya çalışmalarında ortaya çıkarlar. Lüks otomobil motorlarını adeta klasik resim anlayışındaki nature morte'lar gibi günümüzün haz nesneleri olarak fotogerçekçi bir anlayışla gözler önüne serer. Sanatçı, güç ve otorite konusunu bir diğer serisinde, folyo bantlar ile yaptığı çalışmaları ile ele alıyor. Toplantı masası sahnelerindeki güç sahibi kimlikler, katman katman oluşturulan farklı boyutlarda ve renklerde olan folyolar ile asıllarından oldukça uzaklaşıyor.
Candan Öztürk
1988'de Ankara'da doğdu. 2006'da Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü'nü bitirdi. 2010'da Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü'nde Yüksek Lisans eğitimini tamamladı. [KanalKultur]
Candan Öztürk - Güç ve Boşluk | Power and Oblivion / 30 ekim – 6 aralık 2014; Daire Galeri, Boğazkesen Cad. No:76A, Tophane - Beyoğlu - 34433 İstanbul; Tel.: 0212 252 52 59
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder