Bu Blogda Ara

15 Ekim 2013 Salı

Pınar Yolaçan - Meryem | Maria

Pınar Yolaçan: Meryem / Maria.
Yapı Kredi Yayınları, Sergi Kitapları,
İstanbul 2008, 68 S.,
ISBN: 978-975-08-1394-8
[KanalKultur] - "Meryem", 20 mart - 4 mayıs 2008 tarihleri arasında Yapı Kredi Kültür Merkezi Kazım Taşkent Sanat Galerisi'nde sanatseverlerle buluşan ve New York'ta çalışan Türk sanatçı Pınar Yolaçan'ın solo sergisinin adı.

Sanatçının bir yıl içinde ürettiği yirmi iki çarpıcı, büyük boy fotoğraftan oluşan ve fotoğrafta belgelendirme meselesine de gönderme yaptığı "Meryem" dizisinde moda, güzellik, kadın bedeni, sömürgecilik, fotoğraf ve ölüm meselelerini ustalıkla birbirine bağladığı serginin kataloğu da aynı adla 2008'de yayınladı.

Yolaçan'ın, Brezilya'nın kuzey doğusunda Bahia eyaletinin Itaparica Adası'nda gerçekleştirdiği bu seri, yirmiyedi ile doksan yaşları arasında, Afrika kökenli Brezilyalı kadınların portrelerini içeriyor. Bu kadınların kostümleri kadife, saten, işkembe, ciğer, koç yumurtası ve bazı kültürlerde "doğum gömleği" denen plasenta gibi birbirinden farklı malzemelerden oluşuyor.

Sergi kataloğunda yer alan söyleşide Yolaçan, serginin adının neden "Meryem" olduğunu açıklarken şunları söylüyor:
"Batı portre geleneğinde çoğunlukla, dini kişilerin ve belli bir sınıfa ait olan insanların portreleri yapılmıştır, ben bir azınlık olarak kabul edilen Afrika kökenli Brezilyalı Bahiana kadınlarını kullanarak bu geleneği tersine çevirdiğimi düşünüyorum. Projeme 'Maria' (Meryem) ismini vermemin nedeni, seçtiğim modellerin çoğunun isminin gerçekten Maria olması ve bunun bölgedeki insanların geleneksel Katolik geçmişini göstermesi. Ancak bu modellerin hiçbiri "Meryem"in klasik tasvirlerine benzemiyor."
16. yüzyıl başlarında, Portekiz sömürgeciliğiyle dünyanın en büyük köle ticaretinin yapıldığı, Salvador Limanı'nın yakınında gerçekleştirdiği projede Yolaçan, neden portrelerinde Afrika kökenli kadınları kullandığını şu şekilde anlatıyor:
"Metropolitan Museum of Art'a giderseniz, Rönesans galerilerinde siyah tenli insanların yağlıboya portrelerine veya heykellerine rastlayamazsınız, sadece objeler ve "ilkel", Afrika'dan getirilmiş el işi eserlerle karşılaşırsınız. Rönesans'ın, kölelik ve Afrika'dan yoğun göçle ayni deneme rastlamasına rağmen, sanat tarihi kitaplarında Avrupa manzaraları, beyaz erkekler ve ara sıra pahalı görünümlü kadife ve saten çarşaflarda sevişen birkaç kadın dışında farklı bir şey göremezsiniz."
Pınar Yolaçan

1981 yılında Ankara'da doğdu. Londra'daki Central Saint Martins College of Art and Design'da Moda ve Chelsea School of Art and Design'da Medya Sanatı okuduktan sonra 2004 yılında New York'daki Cooper Union School of Art'tan BFA (Bachelor of Fine Arts/Güzel Sanatlar Bakaloryası) alarak mezun oldu. New York Rivington Arms Gallery'deki ilk kişisel sergisi "Perishables", İstanbul'da Yapı Kredi Kazım Taşkent Galerisi'nde ve Helsinki'de Finlandiya Fotoğraf Müzesi'nde de sergilendi.

Eserleri "Strangers with Angelic Faces", Aksanat ve Space Studios, İstanbul ve Londra; "Art-Robe", UNESCO, Paris; "Wild Girls", Exit Art, New York; Art and Commerce Festival of Emerging Photographers, New York Frieze Art Fair ve The Armory Show'un aralarında bulunduğu grup sergilerinde yer aldı.

New York Times Magazine'nin "Capture the Times" yarışmasında ikinci oldu. Çalışmalarına Londra'daki National Portrait Gallery tarafından yayımlanan The Portrait Now kitabında yer verildi. 1997'den bu yana, çalışmaları hakkında yazılar uluslararası olarak New York Times, Art in America, ArtReview, Bidoun ve i-D dergilerinde yayımlandı... [KanalKultur]

Pınar Yolaçan: Meryem | Maria. Yapı Kredi Yayınları, Sergi Kitapları, İstanbul 2008, 68 S., ISBN: 978-975-08-1394-8

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder