[KanalKultur] - Egeran, 5 eylül - 5 ekim 2013 tarihleri arasında, Full Art Prize 2012 ödüllü sanatçı Işıl Eğrikavuk'un yeni multimedya yerleştirmesi "Ters Köşe"yi sunuyor.
Mayıs 2013 sonunda Türkiye genelinde patlak veren hükümet karşıtı gösterilere referans vererek tasarlanan "Ters Köşe"yi, sanatçı İstanbul'daki süratli ve kontrol dışı kentsel dönüşümü sorgulayan geçmiş eserlerinin üzerine temellendiriyor.
Sergi, "Ters Köşe" ismini, kaleci bir tarafı korurken topun diğer taraftan gelmesiyle onu aldatan bir futbol teriminden alıyor. Gezi Parkı olaylarıyla ilgili basında çıkan haberler, protestocuları ve polisi sanki rekabetçi bir sporda iki tarafmış gibi karşı karşıya konumlandırdı. Eğrikavuk, bu ikilemi sorgularken, "biz" ve "onlar" arasındaki sınırları araştırıyor. Böylece "Ters Köşe" kamusal alan kullanımının ve halkın kültür politikalarına katılımının önemini vurgulayan Gezi Parkı hareketi için bir metafora dönüşüyor.
Yerleştirme futbol stadını andıran bir ortamda sunulan bir video projeksiyonunun yanı sıra fotoğraflar ve yapısı itibariyle polis kasklarını çağrıştıran bir grup heykelden oluşuyor. Gözetleme kamerası ile çekilmiş gibi basılan fotoğraflar, bir sivil ile bir polis memurunun kıyafetlerini takas etmesini gösteriyor. Bu rol değişimi, kaskların içine yerleştirilmiş ses kaydında daha derinlemesine keşfediliyor. İzleyici kaskı giymeye ve genç bir adamın polis memurluğuna uzanan çetrefilli hikayesini dinlemeye davet ediliyor.
Yerleştirmede ilerledikçe, bunun videodaki yarışmacının hikayesi olduğu anlaşılıyor.
İzleyiciler tribünlerden, 1990ların sonunda yayınlanan ve yarışmacıların ödül kazanmak için penaltı vuruşları yaptığı "Gol Şov" adlı bir televizyon programı üzerine temellenen kurgu bir yarışma programını izliyor. Burada da yarışmacı olan genç bir adamla karşılaşıyoruz. Yarışmacı, üniversitede arkeoloji eğitimini tamamladıktan sonra kendi alanında bir iş bulamayınca, polis memurluğuna başlıyor ve istemeden de olsa Gezi protestolarında kendini ön sıralarda buluyor. Öyküsünü anlatırken otorite, vazife, medya temsili üzerine şaşırtıcı düşünceler oluşturacak şekilde gerçekle kurgu birbirine karışıyor.
Eğrikavuk, kimlik, aidiyet, cinsiyet ve tarih gibi önemli sosyal konuları araştıran metin temelli videolar ve performanslar yapıyor. Çoğunlukla kurduğu absürt anlatılar izleyicinin gerçeklik algısıyla oynayarak çoğul hakikatlere işaret ediyor. Sanatçının eşsiz sanatsal dili gazetecilik geçmişinden yararlanırken, eserleri izleyiciyi medyanın inanılırlığını sorgulamaya davet ediyor.
Işıl Eğrikavuk
1980'de doğdu. Boğaziçi Üniversitesi'nde lisans ve The School of The Art Institute Chicago'da görsel sanatlar yüksek lisans eğitimi aldı. 2012 yılında Türkiye'nin ilk güncel sanat ödülü olan "Full Art Prize"ı kazandı ve aynı yıl Spot Üretim Fonu tarafından desteklenen ilk sanatçı oldu.
11. Sharjah Bienali, Sharjah (2013); Dönüşüm Muhteşem Olacak!, Salt Istanbul (2012); Home Istanbul, Sao Paolo, Brezilya (2012); Urban Transformations, Artfoyer, Zürih, İsviçre (2011); ISEA-10, Ruhr, Almanya (2010); 11. İstanbul Bienali (2009); Endgame, Seul, Güney Kore (2009); The Interview, St. Louis, ABD (2008) son dönem performansları ve grup sergileri arasında yer alıyor. Bilgi Üniversitesi'nde öğretim görevlisi. Aynı zamanda Radikal gazetesinde yayımlanan "Güncel Sanat Kafası" adlı köşenin de yaratıcısı. [KanalKultur]
Işıl Eğrikavuk - Ters Köşe / 5 eylül - 5 ekim 2013; Egeran Galeri, Kemankeş Mahallesi, Tophane İskele Caddesi, no. 12 a, Beyoğlu - 34425 İstanbul; Tel.: (0212) 251 1 251
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder