Bu Blogda Ara

2 Aralık 2013 Pazartesi

Yakın Tarihten Notlar: Saklının Görünürlüğü, Başka Benler, Takma Yüzler, Kavramsal Kimseler: Maske ya da Modern Maskesinin Altındaki Muhafazakârlık

[KanalKultur] - "Yıkıcı Oyuncunun Maskesi"; "Tiyatronun Bin Bir Yüzü"; "Persona: Maskeden Karaktere"; "Nikos Kazantzakis"; "Commedia Dell'Arte Geleneği"; "Ortaoyunu"; "Saklının Görünürlüğü"; "Türk Tiyatrosunda İdeolojik Maske"; "Esrarlı Dört Köşe: Necip Fazıl'ın Tiyatro Anlayışı"; "Başka Benler, Takma Yüzler, Kavramsal Kimseler"; "Maskeyle Varolmak"; "Toplumsal Baskı ve Kimlik Maskeleri"; "Modern Maskesinin Altındaki Muhafazakârlık"...

İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü ile İstanbul Üniversitesi Haldun Taner Tiyatro Uygulama ve Araştırma Merkezi, ortaklaşa olarak Performans Araştırmaları Derneği'nin ve Goethe Institut İstanbul'un desteğiyle 21-23 kasım 2012 tarihleri arasında "Maske" adıyla "Uluslararası Disiplinlerarası Tiyatro Buluşması" Sempozyumu düzenledi.

Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü, kuruluşunun 20. yılında uluslararası disiplinlerarası Tiyatro Buluşması'na ev sahipliği yaptı.

Uluslararası Disiplinlerarası Tiyatro Buluşması, tiyatro sanatının başlangıcından bugüne en vazgeçilmez araçlarından biri olan, tiyatronun yanı sıra edebiyattan plastik sanatlara, sinemadan fotoğrafa bütün sanat dallarının; felsefeden psikolojiye, antropolojiden sanat tarihine, sosyolojiden siyaset bilimine tüm sosyal bilimlerin ilgilendiği, kavramsallaştırdığı, tartıştığı ya da farklı biçimlerde kullandığı çoktanımlı, çokanlamlı, çokdisiplinli, zengin bir dünyaya, "maske"ye odaklandı.

Kuruluşundan bu yana, hem geçmişten günümüze tiyatronun evrimini, farklı açılımlarını, yeni arayışlarını çağdaş bir anlayışla araştırmayı hem de disiplinlerarası çalışmalarla eleştirel, düşünsel ve tartışmacı bakış açıları ortaya koymayı kendine ilke edinen Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü "Maske" sempozyumunda geçmişle günü, arkaikle moderni, sanatla bilimi, duyguyla aklı, insanla rolünü buluşturan bir tanışma, birleşme, tartışma, fikir alıp verme ortamı yaratmayı hedefledi.

Sempozyumda Ruhr Trienali'nin sanat yönetmeni, tiyatro ve müzik dünyasının önde gelen yorumcularından Heiner Goebbels (Institut für Angewandte Theaterwissenschaft), Trinity College'dan Prof. Stephen Wilmer ve Cornell University'den Prof. Melanie Dreyer-Lude söyleşiler gerçekleştirdi.

Ali Kırkar "Maske-Rol İlişkisini Bulgulatmada Yaratıcı Drama Yönteminin Kullanılması" / "Specifying Mask and Role Relations Throughout Creative Drama Methods" ve Alpay Ekler (UNIMA Milletlerarası Kukla ve Gölge Oyunu Birliği Union Internationale de la Marionnette) "Mask Yapımı" / "The Making of Mask" başlıklı atölye çalışmaları düzenledi.

Sempozyumun açılış konuşmalarını Prof. Dr. Zeynep Çiğdem Kayacan, Prof. Dr. Mustafa Özkan, Doç. Dr. Kerem Karaboğa ve Prof. Dr. Dikmen Gürün yaptı.

"Uluslararası Disiplinlerarası Tiyatro Buluşması" Sempozyumu'nda 10 oturumda 27 bildiri tartışmaya açıldı.
Sempozyum "Çağrı Metni"nde şu ibareler yer aldı:
"Maske; tiyatro sanatının başlangıcından bugüne en vazgeçilmez araçlarından biri, ilkel topluluklardan modern toplumlara çeşitli işlevler yüklenmiş büyülü ve gizemli bir obje, biri gülen biri ağlayan ikizleriyle oyunculuk sanatının evrensel sembolü, arkaik ritüellerden son moda performans sanatlarına, antik tiyatrodan öncü tiyatro uygulamalarına, her dönem sahne sanatlarının baş tacı ettiği bir aksesuar... Kimi zaman yazarın sözünü dolaysız ileten bir kapı, kimi zaman duyguyu gizleyen bir kalkan, kimi zaman sözden de fazlasını üreten bir anlam adası, kimi zaman tüm insanlığa tutulan bir ayna... Tüm zamanlarda, tüm topraklarda, tüm toplumlarda, tüm geleneklerde varlık bulan, yaşamı anlamlandıran, ölümsüz bir masal kahramanı...
Maske sadece tiyatronun malzemesi değil elbette... Edebiyattan plastik sanatlara, sinemadan fotoğrafa kadar bütün sanat dallarının; felsefeden psikolojiye, antropolojiden sanat tarihine, sosyolojiden siyaset bilimine kadar tüm sosyal bilimlerin ilgilendiği, kavramsallaştırdığı, tartıştığı ya da farklı biçimlerde kullandığı çok tanımlı, çok anlamlı, çok disiplinli, zengin bir dünya maske...
İstanbul Üniversitesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü olarak kuruluşumuzun 20. senesinde İ.Ü. Haldun Taner Tiyatro Uygulama ve Araştırma Merkezi ve Performans Araştırmaları Derneği ile ortaklaşa olarak düzenlediğimiz uluslararası sempozyumun temasını Maske olarak belirledik. Kuruluşumuzdan bu yana, hem geçmişten günümüze tiyatronun evrimini, farklı açılımlarını, yeni arayışlarını çağdaş bir anlayışla araştırmayı, hem de disiplinlerarası bir akılla eleştirel, düşünsel ve tartışmacı bir bakış açısını ortaya koymayı kendimize ilke edindik; bu bakımdan Maske'nin bütün bu unsurları içinde barındıran bir üst kavram olduğunu düşünmekteyiz. İşte tüm bu nedenlerle farklı ülkelerden, farklı alanlardan, farklı disiplinlerden, farklı anlayışlardan gelen bütün tiyatro, sanat ve bilim insanlarına açık olan sempozyumda geçmişle günü, arkaikle moderni, sanatla bilimi, duyguyla aklı, açıkla gizili, gerçekle yalanı, insanla rolünü buluşturan bir tanışma, birleşme, tartışma, fikir alıp verme ortamı yaratmak için bir araya gelmeyi hedefliyoruz."
"Uluslararası Disiplinlerarası Tiyatro Buluşması" Sempozyumu'nda tartışmaya açılan bildiriler şunlardı:

Prof. Stephen Wilmer (School of Drama, Film and Music Samuel Beckett Centre, Trinity College, Dublin): "The Mask of the Subversive Performer" / "Yıkıcı Oyuncunun Maskesi"; Prof. Melanie Dreyer-Lude (Cornell University): "Viewing Through Cultural Glasses: How the Mask of Expectation Shapes Experience When Viewing International Performance" / "Kültürel Gözlükle (Açıdan) Görmek: Uluslararası Performansa Bakıldığında, Beklenti Maskesi Deneyimi Nasıl Şekillendirir"; Prof. Dr. Zühre İndirkaş (İstanbul Üniversitesi): "Tiyatronun Bin Bir Yüzü" / "The Many Faces of Theatre"; Prof. Dr. Bedia Demiriş (İstanbul Üniversitesi): "Persona: Maskeden Karaktere" / "Persona: From Mask to Character"; Doç. Dr. Esin Ozansoy (İstanbul Üniversitesi): "Giritli Yazar Nikos Kazantzakis'in Yapıtlarında Maskenin Önemi" / "The Significance of Masks in Cretan Author Nikos Kazantzakis's Works"; Duygu Çelik (İstanbul Üniversitesi): "Commedia Dell'Arte ve Jingju Maskelerinin Karşılaştırılması, Represence ve Represent" / "Comparison of Commedia Dell'Arte and Jingju Masks, Represence and Represent"; Dr. Neslihan Ekmekçioğlu (Hacettepe Üniversitesi): "The Dramatic Function of the Mask and the Disguise Motive in the Tradition of Commedia Dell'Arte" / "Commedia Dell'Arte Geleneğinde Maskenin Dramatik Fonksiyonu ve Gizlenme Motifi"; Yard. Doç. Dr. Şirin Yılmaz Özkarslı (Hacettepe Üniversitesi): "Geleneksel Temsil ve İletişim Bağlamında Ortaoyunu ve Commedia Dell'Arte" / "Ortaoyunu and Commedia Dell'Arte in the Context of Traditional Representation and Communication"; Stefan Donath (International Research Center "Interweawing Performance Cultures"): "The Visibility of the Hidden: The Guy Fawkes Mask in Times of Protest" / "Saklının Görünürlüğü: Başkaldırı Zamanlarında Guy Fawkes Maskesi"; Yard. Doç. Dr. İnci Bilgin Tekin (Boğaziçi Üniversitesi): "Rewriting the Minstrel Mask in Contemporary Black American Female Theatre" / "'Siyah Amerikan Kadın' Bağlamında Maskeyi Yeniden Yazmak"; Burç İdem Dinçel (Boğaziçi Üniversitesi): "What and Where the Mask Is at" / "Maske, Ne Nerede?"; Nilgün Firidinoğlu (İstanbul Üniversitesi): "Dıranas'ın Gölgeler'inde Toplumsal Maskeler" / "Social Masks in Dranas's Gölgeler"; Doç. Dr. Yavuz Pekman (İstanbul Üniversitesi): "Türk Tiyatrosunda İdeolojik Maske" / "Ideological Mask in Turkish Theatre"; Aslıhan Haznedaroğlu (Düzce Üniversitesi): "Esrarlı Dört Köşe: Necip Fazıl'ın Tiyatro Anlayışı" / "Esrarlı Dört Köşe: Necip Fazıl's Notion of Theatre"; Yard. Doç. Dr. Banu Ayten Akın (İnönü Üniversitesi): "Yazar Masktan Ne Bekler?" / "What the Author Expects From the Mask"; Ali Kırkar (Çağdaş Drama Derneği): "Maske ve Rol İlişkisinin Yaratıcı Drama Yöntemiyle Bulgulanması" / "Specifying Mask and Role Relations Throughout Creative Drama Methods"; Yard. Doç. Dr. Levent Kavas (Yeditepe Üniversitesi): "Başka Benler, Takma Yüzler, Kavramsal Kimseler" / "Other Selves, Masks, Conceptual Personae"; Dr. Oğuz Arıcı (Haliç Üniversitesi): "Maskeyle Varolmak" "Existing With the Mask"; Özlem Hemiş (İstanbul Üniversitesi): "Varlığın Maskesi" / "The Mask of Being"; Yard. Doç. Dr. Hasibe Kalkan Kocabay (İstanbul Üniversitesi): "Toplumsal Baskı ve Kimlik Maskeleri" / "Social Pressure and Identitiy Masks"; Doç. Erol İpekli (Anadolu Üniversitesi): "Beliz Güçbilmez'in Doyçland Adlı Oyunu Üzerine" / "About the Play Doyçland Written by Beliz Güçbilmez"; Doç. Dr. Beliz Güçbilmez (Ankara Üniversitesi): "Mask ve İlişkisellik, Ses Maskı ya da Oyuncu Maskı Olarak Kukla" / "Mask and Relationalism, Voice Mask and Puppet as the Mask of the Actor"; Şamil Yılmaz (Ankara Üniversitesi): "Maskenin Çifte İması" / "The Double-Entendre of the Mask"; Doç. Dr. Kerem Karaboğa (İstanbul Üniversitesi): "Copeau'dan Terzopoulos'a Oyuncu ve Maske" / "Performer and Mask From Copeau to Terzopoulos"; Yard. Doç. Dr. Özlem Belkıs (Dokuz Eylül Üniversitesi): "Modern Maskesinin Altındaki Muhafazakârlık: Oyun Metinlerimizde Toplumsal Cinsiyet Kalıpyargıları Nasıl Üretiliyor" / "The Conservatism Under the Mask of Modernity: How Gender Stereotypes Are Produced in Our Dramas?"; Yard. Doç. Dr. Arpine Mızıkyan-Akıçıcı (İstanbul Üniversitesi): "Cloud Nine: Gerçek Cinsel ve Toplumsal Kimliği Gizleyen Maskeler" / "Cloud Nine: Masks to Veil Gender and Sexual Identities"; Doç. Dr. Fakiye Özsoysal (İstanbul Üniversitesi): "Ataerkil Söylemlerin Maskesini Düşüren Feminist Oyunlarımız ve İstanbul'da Feminist Tiyatrolar" / "Turkish Feminist Plays Questioning and Unmasking the Patriarchal Discourse and Feminist Theatres in İstanbul" [KanalKultur]

Maske - Uluslararası Disiplinlerarası Tiyatro Buluşması - Mask International Interdisciplinary Theatre Meeting / 21 - 23.11.2012, İstanbul; İstanbul Üniversitesi Kongre ve Kültür Merkezi, İstanbul

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder