Bu Blogda Ara

18 Ekim 2013 Cuma

Tahtacı Fatma

Tahtacı Fatma - Yönetmen: Suha Arın;
Yönetmen Yrd. ve Kurgu: Nesli Çölgeçen,
Cemal Karman, Kemal Sevimli, Yalçın Yelence;
Görüntü Yönetmeni: Hasan Özgen; Kamera: Savaş Güvezne;
Müzik düzenleme: Mehmet Erenler, Nevit Kodallı;
35 mm Renkli Film, 28', 1979
[KanalKultur] - 1979 Uluslararası Çocuk Yılı vesilesiyle gerçekleştirilen Tahtacı Fatma belgeseli, 12 yaşındaki bir "Tahtacı" kızının Toroslarda yaklaşık 2000 metre yükseklikteki ormanlarda çok zor koşullar altındaki yaşamını, özlemlerini ve bilinç altındaki bir büyük "korku"yu yansıtıyor.

Türkiye'deki çocuk işçilerin az bilinen ama yaygın dramını Tahtacı Fatma ile simgelemeyi ile amaçlayan belgesel, aynı zamanda, Orman Bakanlığı hesabına ağaç kesimi ve tomruk nakli işinde çalışan, sosyal güvenceden yoksun, unutulmuş bir emekçi grubunun sorunlarını irdeliyor.

Belgeselde "Tahtacılar"ın günlük yaşamlarının yanı sıra, onların inançlarının en önemli öğelerinden biri olan "Semah Oyunu" da sergileniyor.

Tahtacı Fatma, Uluslararası 3. Balkan Film Festivali Birincilik Ödülü (1979), Uluslararası Şam Film Festivali Gümüş Kılıç Ödülü (1979), Antalya Film Festivali Altın Portakal Ödülü (1979) ve T.C. Kültür Bakanlığı Kısa Film Yarışması Birincilik Ödülünü (1979) kazandı.

Suha Arın (1942-2004)

İlk-Orta-Lise öğrenimini Ankara'da tamamladı. 1965′de ABD'ye giderek Washington, D.C. Howard University'de Sinema Televizyon Yapımcılığı ve Yönetmenliği (Lisans); The American University'de Kitle Haberleşmesi-Hükümet ve Kamu Enformasyonu dalında (Lisans üstü) derecelerini aldı.

40 yıl süren üretken meslek yaşamında, çok sayıda ulusal ve uluslararası ödüle layık görülen otuzun üzerinde yapıta imza attı. Filmlerinde Anadolu kültürünün ve Türk toplumunun çağdaş ve geleneksel değerlerini, sosyal ve siyasal konuları işledi. Belgesel yönetmenliğinin yanısıra eğitimci kimliğine de sahipti. 1973'te Ankara Üniversitesi Basın Yayın Yüksek Okulu'nda başlayıp, Ankara ve İstanbul'daki çeşitli üniversitelerde sürdürdüğü öğretim görevinde, aralarında günümüzün ünlü yönetmenleri, gazetecileri ve akademisyenlerinin de bulunduğu çok sayıda öğrencinin yetişmesine katkıda bulundu.

Likya'nın Sönmeyen Ateşi (1977), Yörük Elif (1978), Fırat Göl Olurken (1985) gibi filmlerden bazıları sansüre uğradı.

Günümüzde gerek eserleri, gerekse belgesel sinema eğitimine getirdiği yaklaşımıyla Türk Belgesel Sineması'nın "Büyük Ustası" olarak kabul ediliyor.

Ödülleri

Safranbolu'da Zaman, Antalya Film Festivali Altın Portakal Ödülü (1977); Urartu'nun İki Mevsimi, Sedat Simavı Vakfı Kitle Haberleşmesi Büyük Ödülü (1978); Tahtacı Fatma, III.Uluslararası Balkan Film Festivali Birincilik Ödülü; Şam Uluslararası Film Festivali Gümüş Kılıç Ödülü; Antalya Film Festivali Altın Portakal Ödülü (1979); Kula'da Üç Gün, Antalya Film Festivali Altın Portakal Ödülü (1983); Kapalıçarşı'da 40 Bin Adım, Viyana Turizm Filmleri Yarışması Jüri Şeref Ödülü (1985); Dünya Durdukça, Lozan Uluslararası Mimari ve Şehircilik Filmleri Yarışması Jüri Özel Ödülü (1989); Dünya Durdukça, Bordeaux Uluslararası Şehir Planlaması ve Mimari Filmler Yarışması Avrupa Konseyi Özel Ödülü, UNESCO Uluslararası Sanat Filmleri Yarışması Mimarlık Ödülü (1990); İFSAK Yılın Sinema Ödülü (1998); Türsak ve Tarih Vakıfları Emek Ödülü (1998); Dünya Kitle İletişim Vakfı Aziz Nesin Emek Ödülü (2000)

Filmografisi

Trafik Emniyeti (1964); Başkent Ankara (1964); Pride-Gurur (1968); Hattilerden Hititler'e (1974); Sessiz Emekçiler (1974); Affın Ardından (1974); Kaygı Kuyuları (1975); Bir Yuva Dağılıyor (1975); Midas'ın Dünyası (1975); Safranbolu'da Zaman (1976); Urartu'nun İki Mevsimi (1977); İstanbul'un Çağırdığı Su (1977); Likya'nın Sönmeyen Ateşi (1977); Yörük Elif (1978); Tahtacı Fatma (1979); Kapalıçarşı'da 40 Bin Adım (1980); Aşık Ali İzzet Özkan (1980); Cemal Reşit Rey (1980); Dolmabahçe ve Atatürk (1981); Anadolu'nun Petrol Yolu (1982); Kula'da Üç Gün (1983); Kariye (1984); Anadolu'da Konutun Öyküsü (1984); Camın Teri (1985); Fırat Göl Olurken (1985); Eski Evler Eski Ustalar - "Doğu Karadeniz: Sisler Kovulunca" (1986), "İç Anadolu I: Ozanlar ve Evler" (1987), "İç Anadolu II: Erciyes'in Bereketi" (1987), "Batı Karadeniz: Ağacın Türküsü" (1988); Dünya Durdukça… Mimar Sinan (1988); Mimar Sinan'ın Anıları (1989); Hüseyin Anka ile Sinan'ı Yeniden Yorumlamak (1990); Topkapı Sarayı (1991); Ayasofya (1991); Altın Kent İstanbul (1996); Kıbrıs'da Bir Özgürlük Anıtı (1997); Denktaş'ın Fotoğrafları (1997) [KanalKultur]

Tahtacı Fatma / Yönetmen: Suha Arın; Yönetmen Yrd. ve Kurgu: Nesli Çölgeçen, Cemal Karman, Kemal Sevimli, Yalçın Yelence; Görüntü Yönetmeni: Hasan Özgen; Kamera: Savaş Güvezne; Müzik düzenleme: Mehmet Erenler, Nevit Kodallı; 35 mm Renkli Film, 28', 1979

Ayrıca bkz ve krş. → Suha Arın ; → Süha Arın ; → Tahtacı Fatma 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder