Bu Blogda Ara

13 Ekim 2013 Pazar

Şevket Sönmez - La-Vi-Da Lavida Fake

Şevket Sönmez - 'Fake',
tuval üzerine yağlı boya, 200 x 140 cm.
[KanalKultur] - Ormanda heceleyerek şarkı söylerken karşımıza "fake" bir babaanne olarak çıkan kurt bugün yaşadığımız "hayatın" kendisi...

Şevket Sönmez Bulgaristan'da doğup, Sibirya'da büyüdüğü için, Mayakovski ve Sovyet askerleri gibi Doğu Avrupa kültürüne ait imgelerle haşır neşir olmayı seviyor. Resimlerindeki sanal ve duygusal etkinin altını çizmek için kontrast renkler kullanıyor. İşleri, kişisel durum ve duyumlarla harmanlanmış bir kültürün dışavurumu niteliğini taşıyor. Çeşitli görsel ve zihinsel çelişkileri betimleyerek evrensel bir dil yaratmayı ve güçlü hisler bırakmayı hedefliyor. En son işlerinde ise, değişik ülkelerin ruhuna odaklanan sanatçı, çeşitli kitaplar, dergiler, müzeler ve popüler medyadan esinlendiği imgeleri resmediyor. Böylece bugünün sanat dünyasının paradoksal durumuna işaret ediyor. Paradoksal yaratımdan ilham alan sanatçı, üretime dikkat çekmeyi ya da herhangi bir deseni görünür kılmayı amaçlıyor.

Şevket Sönmez - 'Half hidden',
tuval üzerine yağlı boya, 243 x 151 cm.
Sanatçı, "La-Vi-Da Lavida Fake" ismini verdiği yeni kişisel sergisinde kavramsal çerçeveden kullandığı tekniklere geniş bir yelpazeye yayılan yeni çalışmalarıyla karşımıza çıkıyor.

Kaligrafi, hikayecilik, popüler ve resmi kültür imgeleri arasında dolaşırken, klasik pentür anlayışından duvar estetiğine uzanan dinamik stilini uç bir noktaya taşıyor...

"Lavidafake" Şevket Sönmez'in bu son sergisini imleyen bir "kod"... Buradaki fonetik "tını" oyunu sadece bu çalışmaların oluşturulma ve gösterilme süreci için tasarlanmış olmasına rağmen serginin ana gövdesini taşıyan kavramlara da temas ediyor...

Sergide bütün ağırlığına rağmen felsefi "tin" çocuksu bir yazı-imaj halinde ortaya çıkıyor. Çalışmaların tamamında bu "tin" sanatçının kendi söylemiyle "half hidden" yani yarı saklı...

Alexandre Dumas"ın "Siyah Lale" isimli hikayesinin 20.y.y uyarlamalarını güncel bir fantezi halinde tekrar kurgulayan sanatçı, "sahte" ve "orijinal" arasındaki gerilimli ilişkiye dikkat çekiyor. "Siyah Lale"nin bütün erdemli eylemlerinin sembolü olan lale çiçeği ya bugünün milyonlarla üretilen plastik çiçeklerinden birine dönüşmüş olsaydı? Bir şeyin kendisiyle temsili arasında nitelik zıtlaşması nelere yol açar? "İyi" ve "güzel", "çirkin" ve "kötü" ile temsil edilebilir mi? Orijinal olan "sahte"siz, dünya "ay"sız olabilir mi? Kahramanlar ve kurbanlar arası gizli bir anlaşma mı var? Görüntüler dünyası hangi noktada insanlığın en büyük "teknolojik" buluşu olan "yazı"ya dönüştü? Temsillerin hangi hali "Fake" ona göre "çocuksu gerçekçilik" yaşamı anlamak için anahtar bir yöntem. İnsan öğrenme süreçlerinde kazanım ve kayıplar yaşar, her yeni bilgi daha önce yaşanan durumun sonudur...

* * *

Şevket Sönmez works with aquarelle on paper and usually exhibitis wide dimensional pieces which have the influences of his familiar culture. As the artist was born and grown in Bulgaria and Serbia, he likes to create images which refer to east European Culture such as Mayakovski and Soviet soldiers. He uses contrast colors to remark an emotion or a virtual fact which appears on his paintings. His works are a kind of expressing a culture which mixed with personal position and sensation. Sevket Sonmez is aiming to convey strong feelings and to form a universal language by using different visual and mental contradictions. In his latest works, he focused on the spirit of previous centuries. Thoughts reminded by various books, magazines, museums and popular media; and the traces of his collages are seen in his works (acrylic, watercolor, oil paint). The underlines the paradoxical situation of today’s art world. Inspired by a paradoxical creation by original ideas in this exhibition, the artist’s intention is not drawing attention to ‘producing’ or appearance of any motif or anything.

Şevket Sönmez debuts his new solo exhibition with the "La-Vi-Da Lavida Fake"  implementing a  wide range of elements in his conceptual framework and artistic technique. While wandering among calligraphy, storytelling and the images of popular and official culture, he carries his dynamic style of painting to an extreme point from classical pentur extending to the wall aesthetics.

"Lavidafake" can be seen as the 'code' that marks Sevket Sonmez's latest exhibition. Although the phonetic "tone" game seen in this exhibition was originally designed to enhance  the process of creation displayed in these works, it touches the concepts that makes up the main body of the exhibition.

Despite all the weight of the philosophical "tin", in this exhibition it comes across as childish font-image. In all of the artists' works the "tin" is half-hidden.

The artist re- narrates Alexandre Dumas"s Black Tulip story by applying 20th century adaptations to create an up-to-date fantasy. Sonmez draws attention to tense relationship of fake and original.  What if the symbol of the righteous act of the Black Tulip's blossom turns into a plastic flower that is being produced in millions today? What does it lead to when there is a qualification conflict between the representation and the thing itself? Can 'good' and "beautiful", "ugly" and "bad" be represented? Can the original exist without the "fake"?  Can earth survive without the 'moon'? Do you have a secret agreement between the heroes and victims? At which point does the world of image turn in to 'writing', one of humanities biggest technological invention? Which state of representation is 'Fake'?

According to the artist, childish realism is a key method for understanding life. A person gains and losses in the process of learning. Each new knowledge is the end of the situation experienced before.

While singing as she skips through the wood, she comes across the wolf dressed as a 'fake' grandmother. An image depicting life itself today.

Şevket Sönmez's second solo exhibition in Merkur can be seen between 28th October- 20th November 2013.

* * *

Şevket Sönmez

1978'de Bulgaristan'da doğdu. 2001'de Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Resim Bölümü'nü; 2004'te Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı'nda Yüksek Lisans'ını tamamladı. [KanalKultur]

Ödülleri

2001 İpek - Ahmet Merey Resim Yarışması, Birincilik Ödülü
2001 Sabancı Vakfı Mezuniyet Ödülleri, Üçüncülük Ödülü
1995 Türk Alman Dostluğu ‘Barış' Afiş Yarışması, İkincilik Ödülü
1995 Mizah Fotoğrafı Yarışması, Özel Ödülü, Balıkesir
1994 Türkiye Kadınlar Konseyi Çalışan Çocuklar Resim Yarışması, Birincilik Ödülü

Kişisel Sergileri

2012 Penso Ma Existo, Espaço Bento Martins, Institution Junta de Freguesia de Carnide, Lisbon, Portugal
2012 Un Ornamento Mental, Centro Provincial de Artes Plásticas y Diseño- Ciudad de La Habana, Cuba
2011 Drink Van Houten Cacao İçiniz, Merkur, İstanbul
2011 Sharkan, Alan İstanbul - 1, İstanbul
2009 Pantograf, x-ist, İstanbul
2008 Sıcak Enjeksiyon, x-ist, İstanbul
2005 Çarpışma, x-ist, İstanbul
2004 Tayga, x-ist, İstanbul
2003 Bir Kültür Sanat Merkezi, İstanbul
2002 Garanti Sanat Merkezi, İstanbul 

Şevket Sönmez - La-Vi-Da Lavida Fake / 28 ekim - 20 kasım 2013; Merkur, Mim Kemal Öke Cad. Erenler Apt. No: 12 D: 2, Nişantaşı / İstanbul; Tel.: (0212) 225 37 37

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder