Bu Blogda Ara

27 Aralık 2015 Pazar

Karanlık Korkusu (Fear of Darkness)

[KanalKultur] - Karanlıktan kaçarken ışığın içinde kör oluş... Her reddediş çabasının itaat edilmesi gereken bir komuta dönüşmesi... Her atılan adımın hemen ardından bunun sistem tarafından, sistemi işleten kurallardan biri haline getirilmesi... Olup biteni şimdiki zamanda (ve gerçek zamanda) yöneten ve giderek tanıdık olan ve bir süre sonra da onlarsız hareket dahi edilemeyen komutlar, kodlar, simgeler... Sistemin dili... Maruz kalış... Öğreniş... Dönüşüm... Korkunun, korkulan şeyin kendisinden çok daha korkunç olduğu gerçeği...

'Karanlık Korkusu' korkularımızla ilgili bir deneme. Korkunun kendisi, karanlıktan oluşan korkudan daha da korkunç.

'Karanlık Korkusu' veya 'Fear of Darkness', ses ve ışığın etkin oyunuyla, aklın katı kurallarıyla bedenin dilini bağlayan bir yapıt. Tekand 'Karanlık Korkusu' ile insanın güncel yaşamında kendi yarattığı sistemlerine ne kadar hakim olduğunu sorguluyor.

Oyuncular Tekand'ın 1988'de kurduğu Studio Oyuncuları tiyatro topluluğundan oluşmakta. Oyun, Şaşırtıcı ses ve ışık iletişimi eşliğinde, çağdaş insanın sistemi isleten oyun taşına dönüşmesini yakın takibe alıyor. Sahnedeki ritmi ışık ve karanlık belirliyor.

Yazar ve yönetmenin notlarından

"Karanlık Korkusu", çağdaş insanın, sistemi işleten bir oyun taşına dönüşmesini, oyuncuların gerçek zamanda maruz kaldıkları "oyun" kuralları ile şekillenen eğlenceli ama bir o kadar da zorlayıcı bir sahne aksiyonu içinde varolma mücadelesi verdikleri ve oyun alanının adeta bir simulasyon odasına dönüştüğü bir sahneleme düzeni içinde ifade eder. Oynanan oyunun ve kurallarının, gerçek zamanda öğrenilmesi süreci hem oyuncu hem de seyirci için eşzamanlı bir deneyim gerçekleştirir. Oyunun özgün müziği, sahne aksiyonunun oluşum sürecine bağlı olarak kompoze edilmiş olmasına karşın, performans sırasında sahne aksiyonunu manipule eder ve sahne aksiyonunun bizatihi kendisinin şimdiki zamandaki en temel varlık koşullarından biri haline gelir. Beş rol kişisi, aynı koşullarda farklı tepkiler vererek varolmaya çalışırlar. Beş oyun kişisinin monologları belli bir matris düzeninde içiçe geçer. Bu beş monologu hem simultane hem de süperpoze (hem yanyana hem de üstüste) varedecek şekilde örülmüş konuşma örgüsü, sistem içindeki çağdaş kentli insanı ifade eden bir tek ana karakterin monologunu oluşturur. Karanlık Korkusu, en doğal insan hareket ve tepkilerinden en soyut sonuca varmayı hedefleyen bir sahneleme düzeni içinde gerçekleşir.

Şahika Tekand

Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne ve Görüntü Sanatları Bölümü Tiyatro Anasanat Dalı Oyunculuk Sanat Dalı'ndan mezun oldu. Aynı dalda doktora yaptı.

1984'te tiyatro ve sinema oyunculuğuna başladı ve üniversitede oyunculuk dersleri verdi. 1988'de Studio adı altında oyunculuk stüdyosunu kurdu.

1990'da kendi tiyatro topluluğu Studio Oyuncuları'nı kurdu ve "Performatif Sahneleme ve Oyunculuk Yöntemi" adı altında kendi yöntemini geliştirdi. Bugüne dek kendi yazdığı yedi oyun da dahil olmak üzere tiyatro oyunları ve pekçok performans yönetti. Topluluğu ile oynadığı, yönettiği ve yazdığı tüm oyunlarla yurtiçi ve yurdışında pekçok uluslararası festivale davet edildi ve katıldı.

Halen Studio Oyuncuları'nda sanatsal faaliyetini sürdürüyor; oyunculuk stüdyosunda oyuncu ve yönetmenler yetiştirmenin yanısıra çeşitli üniversitelerde dersler veriyor.

İçinde bulunduğu başlıca tiyatro prodüksiyonları

Galieo Galilei (oynadı) / Yazan: Bertolt Brecht / Yöneten: Genco Erkal / Dostlar Tiyatrosu
Mutlu Günler (oynadı ve yönetti) / Yazan: S. Beckett / Studio Oyuncuları
Beş Kısa Oyun (oynadı ve yönetti) / Yazan: S. Beckett / Studio Oyuncuları
Gergedanlaşma (oynadı, yönetti ve yazdı) / Yazan: Şahika Tekand / Studio Oyuncuları
Oyun Sonu (yönetti) / Yazan: S. Beckett / Studio Oyuncuları
Gitgel Dolap (yönetti) / Yazan: H. Pinter / Studio Oyuncuları
(Oyun)cu (oynadı, yönetti ve yazdı) / Yazan: Şahika Tekand / Studio Oyuncuları
The Days Before (oynadı) / Yöneten: Robert Wilson
Oidipus Nerede? (oynadı, yönetti ve yazdı) / Studio Oyuncuları
Oidipus Sürgünde (yönetti ve yeniden yazdı) / Studio Oyuncuları
Evridike'nin Çığlığı (oynadı, yönetti ve yazdı) / Studio Oyuncuları
Karanlık Korkusu (oynadı, yönetti ve yazdı) / Studio Oyuncuları
Anti-Prometheus (yönetti ve yazdı)  / Studio Oyuncuları

Filmografi

Akrebin Yolculuğu / Yönetmen: Ömer Kavur [1997]
Yengeç Sepeti / Yönetmen: Yavuz Özkan [1994]
Batık Aşklar Müzesi / Yönetmen: Adnan Azar [1994]
Sarı Tebessüm / Yönetmen: Seçkin Yaşar [1992] - "En İyi Kadın Oyuncu - Özel Jüri Ödülü" Ankara Film Festivali
Kurt Kanunu / Yönetmen: Ersin Pertan [1991]
Yıldızlar Gece Büyür / Yönetmen: Okan Uysaler [1991]
Ekran Aşıkları / Yönetmen: Ömer Uğur [1989]
Ahi Evran / Yönetmen: Aytekin Çakmakçı [1989]
Sessiz Fırtına / Yönetmen: Oğuz Yalçın [1989]
Yedi Uyuyanlar / Yönetmen: Zafer Par [1988]
Gece Yolculuğu / Yönetmen: Ömer Kavur [1987]
Kara Sevdalı Bulut / Yönetmen: Muammer Özer [1987]
Afife Jale / Yönetmen: Şahin Kaygun [1987]
Bir Avuç Gökyüzü / Yönetmen: Ümit Elçi [1987]
Su da Yanar / Yönetmen: Ali Özgentürk [1987]
Anayurt Oteli / Yönetmen: Ömer Kavur [1987]
Kadının Adı Yok / Yönetmen: Atıf Yılmaz [1987]
Adı Vasfiye / Yönetmen: Atıf Yılmaz [1985]
Dost Eller / Yönetmen: Faruk Kalkan [1982] [KanalKultur]

Karanlık Korkusu - Yazan / Yöneten : Şahika Tekand; Dekor ve Kostüm Tasarımı : Esat Tekand; Işık Konsepti ve Tasarımı : Şahika Tekand; Ses Konsepti ve Tasarımı : Şahika Tekand; Oyunda kullanılan müzik örnekleri Zeynep Gedizlioğlu bestelerinden alınmış; Yönetmen Yardımcıları : Verda Habif, Ayşe Draz; Oyuncular : Şahika Tekand, Ahmet Sarıcan, Ridade Tuncel, Arda Kurşunoğlu, Tuluğ Ülgen, Naci Adıgüzel; Müzik-Işık-Sinyal : Nilgun Kurtar, Özgür Özcan, Selen Kartay; Studio Oyuncuları, Valikonağı Cad. Akkirmanlı Sok. 30/38, Nişantaşı - 80220 İstanbul; Tel.: (0212) 246 77 25

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder